19:15
Досвід роботи
 Формування біологічних понять в системі сучасних форм навчання біології
Михайлюк Тамара Іванівна, вчитель біології

Правильна організація розумової діяльності учнів у процесі навчання – вирішальна умова високої якості їхніх знань. Дослідженнями багатьох методистів відкрито основну методичну закономірність усвідомленого і міцного засвоєння знань. Вона полягає в планомірному утворенні і розвитку понять в учнів у процесі навчання.
Поняття – форма абстрактного мислення, що фіксує суттєві ознаки предметів і явищ оточуючої дійсності, законів, згідно яким здійснюються ті чи інші процеси. Між ними існують різнобічні й до того ж рухомі зв’язки. Поняття стикаються, розходяться, виявляються в різноманітних зв’язках між собою. В одних випадках зв’язки між ними учні виявляють самостійно, в інших – далеко не відразу навіть під керівництвом учителя. Проте, коли вже виявляють ці зв’язки, то набагато
легше засвоюють матеріал. Завдання вчителя – показати, як зв’язані нові поняття з відомими,
як окремі поняття співвідносяться між собою і пов’язуються в більш загальні і складні.
Насамперед, необхідно знати умови процесу формування природничих понять. Окремі вчителі вважають, що правильно сформульоване визначення поняття є показником його засвоєння учнями. Однак практика переконує, що визначення поняття – це лише частина процесу його формування. Повноцінне оволодіння поняттями, як засвідчують дослідники (О.Я. Савченко, Т.М. Байбара), передбачає такі етапи їх формування:
- мотиваційна і змістова підготовка до засвоєння понять;
- організація чуттєвого сприймання предметів або явищ;
- організація розумової діяльності, спрямованої на виділення істотних ознак;
- узагальнення і словесне визначення суті поняття, позначення його відповідним терміном;
- введення сформованого поняття в систему знань.
Поетапність цього процесу є однією з важливих дидактичних умов засвоєння понять. Кожен етап потребує раціонального поєднання наочно-образних, словесних і практичних методів навчання, реалізації внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків. У процесі сприймання, усвідомлення, узагальнення і формування понять недостатньо хай навіть і майстерного викладу навчального матеріалу вчителем. Необхідна активна діяльність учня. Процес формування понять – це не результат пасивного сприймання, а активна взаємопов’язана діяльність учня і вчителя,
скерована на вирішення пізнавальних задач. Нове поняття завжди формується у людини як результат вирішення якогось запитання, проблеми, задачі.
Поняття, що становлять зміст шкільної біології, дуже різноманітні, тісно пов’язані між собою і перебувають у постійному розвитку. Зауважимо, що навчальний матеріал предмета містить
у собі елементи знань, що відображають різні сторони поняття і впливають на глибину засвоєння учнями його змісту. Це положення ілюструє логіко-понятійний аналіз теми "Внутрішнє
середовище організму людини” ( 9 клас ). Як бачимо, у першій частині змісту теми виділено поняття "гомеостаз”. Проілюструємо поетапність його формування фрагментом уроку. Зазначимо, що послідовність етапів зумовлює спосіб формування поняття (індуктивний, дедуктивний), вибір якого залежить від змісту поняття, рівня загального розвитку учнів, їхнього життєвого досвіду, а також від методичної майстерності вчителя.

Повний текст досвіду можка завантажити з каталогу файлів






Переглядів: 1039 | Додав: fart | Теги: Формування біологічних понять в сис, досвід роботи вчителя біології, скачати досвід роботи | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 10
0
10 Учні   [Матеріал]
Бажаємо нашій вчительці біології Тамарі Іванівні Михайлюк перемоги!

І зорі падають, мов крапельки роси,
У юні душі – галасливі, світлі.
«Учитель року» має стільки сил,
Аби легендою засяяти в освіті!

(Вірш Петра Розвозчика з Білої Церкви)

0
9 Вчитель-методист Василь Петрович, м. Чернівці   [Матеріал]
Усім жінкам-вчителям присвячується.
І вчителю біології Селятинської ЗОШ-інтернат
Тамарі Іванівні Михайлюк - зокрема!

Над зошитами

Цокає годинник дні і ночі,
Відбива мелодію одну…
Майже так, твої, невтомна, очі
Трудяться до півночі без сну.

Погляд твій уважно розбирає
Закарлючки юних пустунів,
Де червона паста виправляє
Написання іноземних слів.

Цокає годинник, відбиває
День і ніч мелодію одну…
І хоч очі зморяться, буває,
Все одно, їй — право, не до сну.

І встає минуле за плечима,
І майбутнє видиться крізь даль.
Та ж стількох добра ти научила —
У задумі-думі спогадай.

0
8 Станіславовець   [Матеріал]
Шановні школярі!
Учні Селятинської ЗОШ-інтернат!
Ви, звичайно ж, знаєте, що шкільні роки то для кожного з вас –
час відкривати світ. І насамперед – світ Природи.

А я знаю, що один карпатський хлопець цей Світ Природи для себе вже відкрив.
В усякому разі відкрив настільки, що має чим поділитися. Бо Природа – невичерпна!
Цей хлопець - Андрій Заморока. Для цього він створив свій сайт «Станіславський натураліст».
Його адреса в мережі Інтернет така: ( http://www.naturalist.if.ua/ ).
Сам він – і є головним редактором цього сайту.
Живе і працює Андрій у Станіславові. А ось так виглядає сам:
http://www.naturalist.if.ua/?page_id=25

До речі!
У вас в інтернаті є гарні фотографи. А навколо – чудова природа!
Вочевидь, Ви можете допомогти поповнити фотогалерею сайту «Станіславський натураліст»
світлинами дикої природи. Головний редактор сайту пропонує усім небайдужим до Природи людям
присилати найбільш вдалі кадри з Ваших мандрівок та вилазок на природу.
Відгукніться! Не прогадаєте! Бо разом – веселіше!
Хто б заперечував…-: ))))

0
7 Київський біолог   [Матеріал]
Юні любителі Ботаніки!
А чи відомо вам про подробиці Національного ботанічного саду України?
Наприклад, про те що колекцію піонів та монокультурні сади ("Розарій", " Сад Бузків")
Національного ботанічного саду України згідно розпорядження Кабінету Міністрів України
від 31 травня 2006 р. № 299-р. віднесено до наукових об'єктів,
що становлять національне надбання України. Вперше чуєте?
Тоді вам слід завітати на сайт - http://www.nbg.kiev.ua/ukraine/index.shtm

А можете й приїхати до Києва на екскурсію. Адреса така:
01014, м.Київ, вул.Тімірязєвська, 1
Тел: + 38 (044) 2854105 (приймальня)
Факс: + 38 (044) 2852649
E-mail: nbg@nbg.kiev.ua

0
6 Волонтер   [Матеріал]
В час, коли стрімко розвиваються електронні засоби навчання,
Вельми цікавим є Проект ОБСЄ в Україні під назвою «Зелений пакет».
Адреса в мережі Інтернет: https://sites.google.com/site/greenpackua/
А там - новий навчально-методичний комплекс «Зелений пакет».
Він простий і зручний. Доступний для скачування. Беріть хоч зараз. -: ))))

Цей комплекс є мультимедійним і включає «Посібник для вчителя» з урочними планами,
відеоколекцію, компакт-диск і гру «Дилеми» (картки для гри та посібник для вчителя).
Проект «Зелений пакет - Україна» ініційовано Координатором ОБСЄ в Україні.
Він розвиває в учнів екологічне мислення.

Запровадження Координатором проектів ОБСЄ в Україні «зелених стандартів» в освіті
шляхом створення інноваційного навчального комплексу «Зелений пакет» спрямовано, в першу чергу,
на формування виваженого екоцентристського світогляду у дітей завдяки отриманню
глибоких і міцних екологічних знань.

Цей посібник рекомендовано Міністерством освіти і науки України
для використання у загальноосвітніх навчальних закладах України
(Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.12.2009 року № 1/11-9999).

Цей Проект є прикладом успішного міжнародного партнерства
та унікальним для України сучасним навчально-методичним посібником світового рівня.

За матеріалами сайту: https://sites.google.com/site/greenpackua/

0
5 Петро   [Матеріал]
Пропоную юним любителям біології
Селятинської ЗОШ-інтернат
сайт фотовиставки «WLPHOTO» -
http://photo.wlpclub.com/

Зазначаю, що цей сайт – про птахів.
А хто не любить пернатих друзів людини?!
Знаю, що таких на мальовничій Путильщині немає.
Є любителі птахів і у Селятинській школі-інтернаті.
Відвідуйте цей сайт і насолоджуйтесь красою Живої Природи.
І пам’ятайте, що Природу вивчає наука Біологія.
А в школі учні мають однойменний навчальний предмет –
БІОЛОГІЯ.

Петро Романович,
вчитель біології, керівник гуртка «Біосфера»

0
4 Миколайович   [Матеріал]
Друзі!
А чи добре знаєте ви Природу, що навкруг вас?
Ті ж таки Карпати? Чи гадаєте, що то вже не біологія?
Карпати – насправді є великим біологічним заповідником України.
Тому жити в Карпатах і мало знати про Карпати – то був би нонсенс.

Ви знаєте, що велика гірська система Карпат починається недалеко від Братіслави (Словаччина)
і закінчується на південному сході поблизу Залізних воріт (Румунія).
Довжина Карпат приблизно 1500 км. Дугою із трьох сторін оточують вони
Середньоєвропейську низовину. У північно-західній частині їхня ширина становить 240 км,
у південно-західній - 340, а в північно-східній, де розташовані українські Карпати,
вона звужується до 120 км.

Залежно від розташування, біогеографічного районування та особливостей Карпати поділяються
на Західні, Східні і Південні. Західні - розташовані на території Словаччини, Чехії, Польщі
і, частково, Угорщини, де й є найвища точка Карпат - гора Герлах (2655 м).
Південні - меридіально розкинулися на території Румунії. Східні (за винятком Східних Бескидів,
що у Словаччині та Польщі, а також Семиградських гір, що у Румунії) –
на території України. В межах України Карпати діляться на:
- зовнішні (Скибові), куди входять Бескиди, Горгани і Покутсько-Буковинські Карпати;
- центральні або Верховинські; внутрішні або Полонинсько-Чорногірські.

Читайте більше – на сайті ( http://carpathians.org.ua/ ).

З повагою, - Петро Миколайович

0
3 Володимир   [Матеріал]
А це дуже добре – мати хорошого вчителя біології!
Я учень 9-А класу. Мені подобається шкільний предмет «Біологія».
Я люблю багато читати додаткової літератури з біології.
А у цьому році я вже освоїв роботу в мережі Інтернет,
бо бабуся до дня народження подарувала мені ноутбук.

В Інтернет я взнав, що у березні 2012 року під час Всеукраїнської олімпіади з біології
було проведено перший Всеукраїнський конкурс з нейронаук серед школярів.
Цей конкурс має назву: «Нейро-2012». Організаторами конкурсу є громадська організація «Ноосфера»
і Українське товариство нейронаук - за сприяння Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
та підтримці Творчого об’єднання «Сояшник».

В Інтернеті є багато сайтів, що висвітлюють і популяризують біологічні знання.
Ось один з таких сайтів: «Український біологічний сайт». Його адреса така:
http://biology.org.ua/#bionews

місто Камянець-Подільський,
СШ №2

0
2 Учень   [Матеріал]
Вивчати біологію - це значить пізнавати життя!

0
1 Аспірант   [Матеріал]
Шановні учні, вам поталанило з вчителькою біології.
Бо ваша вчителька біології Тамара Іванівна Михайлюк – фахівець своєї справи.
А чи відомо вам, що зараз наука біологія у своїй основі вже нараховує п’ятдесят п’ять
самостійних галузей? Так знайте, їх вже саме стільки!

І у кожній – постійно здійснюються певні наукові дослідження.
І тому для кожної такої галузі потрібні свої фахівці, свої «фани»,
щоб самовіддано працювати над поглибленням розуміння людством
божественної сутності Природи. Бо взявши за основу просту живу клітину,
вона створила весь цей складний, різнобарвний і різнокольоровий Світ Живого!
І знання про Природу – фактично невичерпні. Але до повного розуміння Природи ми маємо прагнути.

І вчені біологи взялися вивчити і зрозуміти усі особливості Природи.
Та вони, як і кожна окрема людина, є часткою живої Природи, і тому кожен має
обмежений вік свого особистого життя. Та набагато більший життєвий потенціал має людство
і когорта вчених-біологів. Бо живуть поколіннями свого виду, своєї професійної групи.
Ось чому постійно потрібне поповнення лав вчених-біологів.
А розширення горизонтів наукових досліджень!
Воно також потребує притоку «свіжих сил».

Потрібні нові і нові обранці для цієї чудової науки. І ти можеш стати таким обранцем.
Тому вчи біологію зі шкільних років! Щодня дякуй долі за хорошу вчительку біології Тамару Іванівну.
Виявляй зацікавленість біологією поза межами шкільної програми! Читай енциклопедії.
Уважно споглядай за Природою! Намагайся глибинно все зрозуміти!
Стань біологом!

Анатолій, аспірант, біолог

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]