12:12
Щасливий випадок "Диво калинове"
9 листопада в День української писемності та мови в школі відбувся підсумок тижня української мови - гра "Щасливий випадок", який підготували вчителі української мови Стеф'юк М.Г. та Балим С.В. Протягом тижня учні брали участь в різноманітних конкурсах, вікторинах, заходах.

«Диво калинове»
(мовознавча гра «Щасливий випадок»)
Мета:Показати, що рідна мова – скарб, без якого не може існувати ні народ, ні держава. Вчити школярів вирішувати поставлені перед ними завдання на основі набутих знань, умінь. Формувати навички колективної праці, розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, кмітливість, образне мислення, збагачувати словниковий запас. Викликати бажання вивчати свою мову. Виховувати любов і шану до рідної мови, рідного краю, України, національної культури.
Обладнання: вишиті рушники, словники, виставка книг, портрети письменників.
Вислови про мову:
«Мова! Пресвята Богородице мого народу!
Ну що б, здавалося слова…                                  (К. Метрич)
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!                                                             (Т. Шевченко)
«Мова росте разом з душею народу»                   (І. Франко)
«Поки живе мова в устах народу, до того часу живий і народ»
                                                                                           (К. Ушинський)
«віками народ витворює цю мову, витвори її, одну з найбагатших мов слов’янства»                                                                      (О. Гончар)
«Хто не любить рідної мови, солодких звуків свого дитинства, не заслуговує на ім’я людини»                                                                 (Й.-Г.Гердер)
Той лиш пошани достоїш, 
Хто мову шанує свою                                                        (В. Сосюра)
«Любов до Батьківщини неможлива без любов до рідного слова»
                                                                                             (Ю. Яновський)
Вступне слово.
Доброго дня, шановні гості, діти і всі присутні на нашому святі. Запрошуємо вас на свято наше родинне, приурочем рідній нашій українській мові. Мова – душа народу! І сьогодні ми будемо говорити про його найкоштовніше надбання.
Із пуп’янна долонь
Викохується слово.
Беззвучне  і гучне
З роси, з води й сльози.
Молись за нас, молись,
Пречиста рідна Мова,
Народжена з хлібів і щедрої лози.
Єдина і свята,
Пречиста Діва Мово,
У полум’ї свічок
Прийди в наші серця,
Навчи молитись нас
Блакитно й калиново,
Навчи чудових слів,
Яким нема кінця.
Скінчилось великий піст,
І срібний дзвін голосить
Душа твоя жива,
Хоч знята із хреста.
Народ до тебе йде,
Любові дар  приносить,
Молись за нас, молись,
Велична і проста!

Вшанувати рідну мову своїми знаннями сьогодні прийшли дві команди «Щасливий випадок» - гра сімейна, отже запрошуємо дві «сім’ї» - команда №1 «Знавці» і команда №2 «Ерудити».
Сподіваюся, що конкурси будуть цікавими і допоможуть вам продемонструвати свою ерудицію.
Гейм 1-А «Далі, далі…» (10б)
Кожна команда повинна відповісти на 10 запитань за 2 хвилини. Не знаючи правильної відповіді, треба наливати: «Далі…» за кожну правильну відповідь 1 бал.
1. З якого знаку починається  діалог? (тире)
2. Наука, що вивчає звуки мови? (фонетика)
3. Як називаються літери, записані в певному порядку? (алфавіт)
4. Словниковий склад мови? (лексика)
5. Найменша одиниця мови? (звук)
6. Яка буква не має звука? (ь)
7. Словник, з якого дізнаємось значення слів?(тлумачний)
8. Граматична основа речення – це (підмет, присудок)
9. Сьомий відмінок нашої мови? (кличний)
10. Розмова двох осіб – це…(діалог)
Гейм 1-Б
1. Державна мова України? (українська)
2. Частина діалогу? (репліка)
3. Наука, що вивчає частину мови? (морфологія)
4. Що вивчає графіка? (позначення звуків на письмі)
5. Скільки самостійних частин мови? (6)
6. Кілька  речень, пов’язаних за змістом? (текст)
7. Другорядні члени речення? (додаток, означення, обставина)
8. Остання буква алфавіту? (я)
9. Словник, з якого дізнаємось правильне написання слова? (орфографічний)
10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення.(фразеологізм)
Гейм 2 «Заморочки з бочки» .
Капітани команд по черзі виймають зі скриньки (бочки) по 3 запитання. Кому пощастить вийняти картку з написом «Щасливий випадок» -  отримує додатковий бал. За кожну правильну відповідь 1 бал.   (3-4 бали)
Знайти зайве слово:
1. Вставне слово. Звертання. Підмет.
2. Підмет, присудок, означення.
3. Глека розбити. Пекти раків. Помити підлогу.
4. Сполучник . Іменник. Прийменник.
5. Речення. Словосполучення. Слово. 
6. Літо. Великий. Чарівний. 
7. Розповідь. Аудіювання. Опис.
8. Дієслово. Синтаксис. Морфологія.
9. Нехтувати. Неволити. Не ходити.
10. Зоряний час. Тепла осінь. Дорослі діти.
11. «Щасливий випадок»
Гейм 3 «Ти – мені, я – тобі»
Капітани команд ставлять  один одному по 3 запитання по черзі. Якщо капітан сам відповідає – 2 бали, з допомогою команди – 1 бал.(закінчити прислів’я)
1. Праця чоловіка годує,…(а лінь марнує)
2. Мудрим ніхто не вродився, …(а навчився)
3. Маленька праця краща ….(за велике безділля)
4. Вовків боятися – (в ліс не ходити)
5. Одна ластівка (весни не робить)
6. Любиш кататися (люби й саночки возити)
Гейм 4 «Темна конячка»
Кожна команда відповідатиме на 1 запитання, яке буде оцінено 5 балами за гарне зв’язне висловлювання. Додатковий бал отримає та команда, щ впізнає «темну конячку» - вчителя нашої школи.
Багато в нашій школі
 учителів чудових,
 терплячих і цікавих. 
Вимогливих і добрих.
Вчитель цей багато знає,
Часто всім допомагає,
Навіть ім’я таке має…
Воно «мудра» означає.
1. Камінь – з якого легендою нашого краю пов'язаний цей предмет. Розкажіть цю легенду.
2. Україна – пісня. З якою легендою пов’язані ці слова. Розкажіть цю легенду. //або калина.

Гейм 5 «Гонка за лідером»
Запитання ставляться по черзі командам до того часу, поки якась із них не скаже «Відповіді немає» за кожну правильну відповідь 1 бал.
1. Сидить дід за подушками і стріляє галушками (град)
2. Доки батько народився, син по світу находився(дим, вогонь)
1. До якої частини мови належать слово «кожний» (займенник)
2. Які процеси відбуваються у словах: пекти – спік; допомого – допомагати (чергування)
3. Як називається частина слова, що стоїть перед коренем? (префікс)
4. До якої частини мови належать слово «мудро» (прислівник)
5. На які частини поділяються слова для переносу (склади)
6. Який розділ мовозн. науки вивчає речення як мовну одиницю (синтаксис)
7. Які процеси відбуваються у словах: користь – корисний; щастя – щасливий; (спрощення)
8. Як називаються слова, що вживаються перед однорідними членами речення або після них? (узагальнюючим)
9. Всі звуки нашої мови поділяються на: (голосні і приголосні)
10. Слова: день-ніч, далеко – близько, весело – сумно – це (антоніми)
11. Слова: гарний, красивий, чудовий, прекрасний, науковий – це (синоніми)
12. У якому із слів буква Я позначає 2 звука, в якому 1 звук: (моя, земля)
13. Частина слова, що стоїть після кореня? (суфікс)
14. Де записується звукове вимова слова? (транскрипції)
15. Що вивчає фразеологія? (стійкі сполучення слів)
16. Яка різниця між словами «гострий» у словах сполученнях «гострий ніж» і «гострий язик» (пряма і переносне значення)
Підведення підсумків гри.
Заключне слово
Ми були б раді та щасливі, якби від сьогоднішнього свята наші діти залишили у своєму серці хоча б одну крапельку любові до рідної мови.

Переглядів: 1161 | Додав: fart | Теги: розробка заходу, день української писемності та мови, щасливий випадок, мовнознавча гра, сценарій | Рейтинг: 5.0/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]